Rabu, 15 Ogos 2018

HADIS KESEPULUH - HADIS POLITIK

 
BERPEGANG TEGUH DENGAN JAMAAH ISLAM 

عَنْ حُذَيْفَةِ بن اليمان رضي الله عنه قَالَ : " أَنْ رَسُوْلُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْل ُ : كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُوْنَ عَن رَسُوْلِ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْخَيْرِ وَكُنْتُ أَسْأَلُهُ عَنِ الشِّرِّ مُخَافَةً أَنْ يُدْرِكُنِيْ , فَقُلْتُ : يَا رَسُوْلَ اللهِ , إِنّا كُنَّا فِيْ جَاهِلِيَّةِ وَشَرٌّ فَجَاءَنَا اللهُ بَهَذَا الْخَيْرِ , فَهَلْ بَعْدَ هَذَا الْخَيْر مِنْ شَرٌّ ؟ قَالَ نَعَمْ , قُلْتُ : فَهَلْ مِنْ بَعْدَ ذَلِكَ الشَرِّ مِنْ خَيْرٍ ؟ قَالَ نَعَمْ ,قُلْتُ هَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الخيْر مِنْ شَرٌّ قَالَ : نَعَمْ , وَفِيْهِ دَخَنٌ . قَلْتُ : وَمَا دَخْنُهُ ؟ قَالَ : قَالَ : قَوْمٌ يَهْدُوْنَ بِغَيْرِ هَدْيِيْ , تَعْرِفُ مِنْهُمْ وَتُنْكِرُ . قُلْتُ : فَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الخيْر مِنْ شَرٌّ ؟ قَالَ نَعَمْ , دَعَاةُ إِلَي أَبْوَابِ جَهَنَّمِ , مَنْ أَجَابَهُمْ إِلَيْهَا قّذَفُوْهُ فِيْهَا قُلْتُ : يَا رَسُوْلُ اللهِ ! صِفْهُمْ لَنَا ! فَقَالَ : هُمْ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَّمُوْنَ بِأَلْسِتِنَا , قُلْتُ : فَمَا تَأْمُرُنِيْ إِنْ أَدْرَكَنِيْ ذَلِكَ ؟ قَالَ : تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمُيْنَ وَإِمَامَهُمْ . قُلْتُ : فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلاَ إِمَامٌ ؟ قَالَ فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفَرْقَ كُلَّهَا وَلَوْ أَنْ تَغُضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّي يُدْرَكَكَ الْمَوْتَ وَأَنْتَ عَلَي ذَلِكَ .(رواه البخاري ومسلم)
Terjemahan Hadis
Daripada Huzaifah bin Al Yaman r.a katanya :”Adalah orang ramai bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai kebaikan, manakala aku bertanya Rasulullah SAW mengenai kejahatan kerana takut menimpaku .Aku berkata : Ya Rasulullah SAW ! Kami dahulu dalam jahiliyah dan kejahatan lalu Allah mendatangkan kepada kami akan kebaikan ini, apakah sesudah kebaikan ini ada pula keburukan / kejahatan .Beliau bersabda : Ya! Saya bertanya lagi : Dan apakah sesudah kejahatan itu ada kebaikan .Beliau bersabda : Ya ! Padanya ada kejerubuan .Saya bertanya : Apakah dia kejerubuan itu ? Beliau bersabda : Orang – orang yang memimpin tidak menurut sunnahku , sehingga engkau dapat mengenal dan mengingkarinya .Saya bertanya : Apakah sesudah kebaikan itu ada lagi kejahatan ? Beliau bersabda : Ya ! Penganjur – penganjur ke pintu Jahannam , siapa yang menyahutnya akan dilemparkan ke- dalam Jahannam .Saya bertanya : Ya Rasulullah Terangkan kepada kami mengenai ciri –ciri mereka ! Beliau bersabda : Mereka dari golongan kami dan mereka bercakap dengan bahasa kami .Saya berkata : Apakah yang anda hendak perintah kpeada saya , jika saya menghadapi keadaan itu ? Beliau bersabda : Hendaklah engkau berpegang teguh dengan jamaah (kesatuan) orang –orang Islam dan pimpinan mereka ! Saya bertanya : Jika tidak ada jamaah dan tidak ada pimpinan mereka . Nabi SAW bersabda :Tinggalkanlah semua golongan itu dan menyendirilah.Walapun engkau terpaksa menggigit batang pokok sehingga mati dalam keadaan demikian itu .(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).
 
Keterangan mengenai perawi Hadis.
Hadis ini diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Huzifah bin AlYaman seorang sahabat dari Madain semasa Khalifah Omar bin Khatab menawan Parsi , beliau wafat pada tahun 36 Hijrah .

Nilai Hadis .
Hadis ini adalah hadis yang tinggi nilainya kerana ia menerangkan tentang perkara – perkara yang akan dihadapi oleh Umat Islam pada akhir zaman seperti kejerubuan , anti hadis , kumpulan mengajak masuk neraka Jahannm dan juga pentingnya mendirikan jamaah Islam , dan langkah yang perlu diambil, kiranya jamaah itu tidak wujud , maka hendaklah tinggal berasingan , walaupun terpaksa menanggung kesusuhan dan kesulitan sehingga akhir hayat .

Keterangan Hadis secara terperinci .
1.Pengertian kebaikan dan kejahatan .
Kebaikan adalah perkara- perkara baik yang dipandang oleh syarak sama ada ia berbentuk amalan , tingkah laku , akhlak ataupun suasana , di dalam al-Quran terdapat beberapa perkataan yang membawa makna kebaikan , seperti :
الحسنة ,البر ,الخير ,الطيب , المعروف , الاحسان .
(1)Firman Allah SWT yang bermaksud :
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
(Ali Imran : 104 )
(2) )Firman Allah SWT yang bermaksud :
Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka Sesungguhnya Allah mengetahuinya.(Ali Imran : 92 )
(3) Firman Allah SWT yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.(Al-Nahl : 90)
(4) Firman Allah SWT yang bermaksud:
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, Iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)(Al-hzab :21)
Kejahatan adalah perkara –perkara yang dipandang buruk oleh syarak sama ada ia berbentuk amalan , tingkah laku , akhlak ataupun suasana , di dalam al-Quran terdapat beberapa perkataan yang membawa makna kejahatan , seperti :
الشر , السوء , القبيح ,الفاحشة ,الفساد ,السيئة .
(1)Firman Allah SWT yang bermaksud :
Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(2)Firman Allah SWT yang bermaksud :Sesiapa yang memberikan syafaat yang baik nescaya ia akan memperoleh bahagian (pahala) daripadanya; dan sesiapa yang memberikan syafaat yang buruk, nescaya ia akan mendapat bahagian (dosa) daripadanya. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.(An-Nisa, :85)

(3)Firman Allah SWTyang bermaksud :
Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).(Ali Imran : 135)
Di dalam surah Al syams ayat 7 -10 menerangkan tentang kebaikan dan kejahatan :
7. Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
8. serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -
9. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
10. dan Sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
Dalam ayat 9 surat as Syams tersebut diatas disebutkan bahwa secara fitri Allah mengilhamkan kepada jiwa manusia pengetahuan tentang keburukan (fujur) dan kebaikan (taqwa). Mengapa dalam ayat tersebut keburukan (fujur) disebutkan lebih dahulu, baru kebaikan (taqwa), bukanlah sekadar penyebutan, tetapi mengandungi makna bahwa jiwa manusia lebih mudah mengenali keburukan dibandingkan dengan kebaikan.Secara fitri, manusia akan langsung mempersepsi keburukan sebagai keburukan, karena keburukan berseberangan dengan fitrah dasar manusia sebagai makhluk yang baik. Menurut al - Qur’an manusia juga secara saikologi lebih mudah mengerjakan kebaikan, karena sesuai dengan fitrahnya (laha ma kasabat), sedangkan untuk berbuat jahat manusia harus “berjuang” melawan suara hatinya, suara nuraninya, sehingga terasa berat (wa `alaiha ma iktasabat). Kalimat kasabat dan iktasabat dalam bahasa Arab mengandungi erti dasar yang sama, tetapi kasabat dalam al Qur’an terdapat sebutan al khair dan fahisyah. Al Khair mengandungi erti mudah mengerjakannya dan iktasabat mengandungi erti susah mengerjakannya ,firman Allah yang bermaksud :
ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Al-Baqarah : 286)
Dalam Al-Quran terdapat sebutan al khair dan fahisyah .Al Khair mengandungi erti kebaikan yang biasa yang datangnya dari Tuhan dan bersifat menyeluruh seperti keadilan, kejujuran, berbakti kepada orang tua, menolong yang lemah dansebagainya. Pandangan ini secara fitri dimiliki oleh semua manusia sepanjang zaman, bahkan pada masyarakat primitip yang belum mengenal pendidikan.

Sedangkan bagaimana cara menegakkan keadilan dan kejujuran, atau bagaimana caranya berbakti kepada orang tua atau bagaimana caranya membela orang lemah, tidak lagi masuk kategori al khair, tetapi masuk apa yang dalam al Qur’an disebut al ma`ruf, ya’muruna bi al ma`ruf firman Allah SWTyang bermaksud:
dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji.(Ali Imran : 104)
Makruf membawa makna sesuatu yang di ketahui umum , kemudian diberi makna sebagai kebajikan ..
Sedangkan fahisyah mengandungi erti sesuatu yang secara umum dipandang
sebagai kekejian.
Dalam al Qur’an firman Allah SWT Ayat 15 Surah An –Nisa yang bermaksud:
Dan sesiapa yang melakukan perbuatan keji (zina) di antara perempuan-perempuan kamu,).
Fahisyah sering digunakan untuk menyebut zina. Ertinya secara fitri, semua manusia sepanjang sejarah kemanusiaan pada dasarnya mengerti bahwa hubungan seks di luar nikah (zina) adalah perbuatan keji. Para pezina professional pun tersinggung jika isterinya dizinai orang lain karena secara fitri zina adalah fahisyah, sesuatu yang jelas kekejiannya. 

2.Tiap –tiap kebaikan diikuti dengan kejahatan dan sebaliknya .
Pada kebiasaannya kebaikan akan diikuti oleh kejahatan atau sebaliknya , kedua-duanya datang silih berganti seperti yang diterangkan di dalam hadis ini yang mana Rasulullah SAW menyebut :
a.Selepas kebaikan datang kejahatan
b.Selepas kejahatan datang kebaikan .
Contoh Selepas kejahatan datang kebaikan , orang Arab pada mulanya musyrik kemudian mereka memeluk Islam.
Dan contoh Selepas kebaikan datang kejahatan , umat Islam hidup dengan aman menganut Islam datang beberapa anasir jahat untuk merosakkan umat Islam .
Di dalam hadis lain Rasulullah Saw bersabda :
وَاتَّبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا
“Ikutilah kejahatan dengan mengerjakan kebaikan nescaya menghapuskannya”.
 
3.Umat Islam akan ditimpa kejerubuan .
Sebagaimana diterangkan di atas bahawa selepas kebaikan akan datang kejahatan ,iaitu mereka akan ditimpa oleh kejerubuan , apakah yang dimaksudkan dengan kejerubuan itu ? Rasulullah menerangkan ialah pemimpin yang memimpin tidak ikut sunnah Rasulullah , maka ini adalah satu kejahatan , kerana Umat Islam diperintahkan berpegang teguh kepada sunnah Rasulullah ,sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِيِيْنَ , عَضُّوْا عَلَيْهَا بِالْنَوَاجَدِ
“Maka hendaklah kamu berpegang dengan sunnahku dan sunnah para khalifah yang mendapat kebenaran dan pertunjuk dan gigitlah dengan gerham-gerham gigi (berpegang sungguh-sungguh).”

4.Ciri –ciri kumpulan yang mengajak masuk neraka jahannam .
Kumpulan ini adalah mempunyai dua ciri :
(1) Dari golongan Islam sendiri .
(2) Tahu tentang Islam , dan bercakap dalam nada Islam .
Kumpulan yang disebutkan di atas adalah kumpulan yang mengajak masuk neraka jahannam , mereka adalah orang Islam , tahu tentang Islam , mengaku Islam ,bercakap dalam nada Islam , tetapi bertujuan untuk meruntuhkan Islam , golongan ini amat bahaya kepada gerakan Islam , kerana merupakan gunting dalam lipatan , musuh dalam selimut, menganjurkan pesta - pesta berbentuk amal , tetapi mengandungi unsur –unsur maksiat yang disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai pengajur kepada masuk neraka Jahannam ,seperti kanival –kanival yang bercanggah dengan Islam , yang mana berlakunya pergaulan bebas muda mudi , yang akhirnya berlakulah perzinaan ,minum arak dan lain, dari segi ekonomi menjalankan kegiatan yang berunsur riba . Oleh itu kita hendaklah menghadapi kumpulan ini dengan dakwah “Menyuruh berbuat makruf , mencegah kemungkaran”.Ketahuilah bahawa neraka Jahannam itu amat panas ,yang akan dipenuhkan oleh Allah akan mereka-mereka yang menganjurkan masuk ke dalamnya ,
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“ (Peringatkanlah manusia) akan hari Kami bertanya kepada neraka Jahannam: "Adakah Engkau sudah penuh? " ia menjawab: "Adakah lagi sebarang tambahan?" (Qaaf : 30)
 
5.Kepentingan berjamaah .
Allah SWT telah berfirman di dalam surah al-Hajj, ayat 41 yang bermaksud :
Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.
Daripada ayat ini terang dan jelas kepada kita bahawa tugas ummat Islam , di samping mereka itu mendirikan solat dan mengerjakan tugas –tuga ‘ibadat yang diperintahkan oleh Allah SWT , sama ada secara wajib atau pun sunat , mereka juga hendaklah merubah muka bumi ini ke corak yang diredai oleh Allah SWT dengan menegakkan kebaikan dan mencegah kemungkaran .Oleh kerana tugas dan tanggungjawab untuk menegak kebaikan dan mencegah keburukan ini merupakan satu tugas yang amat besar yang tidak mungkin dilaksanakan secara perseorangan , maka Islam mengarahkan ummatnya atau memerintah kepada penganutnya supaya mewujudkan jamaah yang terdiri dari perbadi –peribadi Muslim yang berada dalam satu jamaah Islam yang dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab yang besar itu . 
Dalam ayat yang lain Allah berfirman yang bermaksud:
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.(Ali Imran : 104 )
Daripada ayat ini , terang dan jelas kepada kita sebagaimana ditafsirkan oleh ulamak – ulamak Islam bahawa tugas kita ummat Islam ini di samping kita mengerjakan tugas ibadah kepada Allah SWT, di mana termasuk di dalam pengertian ibadah itu juga ialah kita dapat menjalankan tugas- tugas kita di atas muka bumi ini , sebagaimana yang diamanahkan oleh Allah SWT iaitu untuk menjadi khalifah sebagai pentadbir bumi ini .
Oleh kerana itu tugas kita Ummat Islam adalah merubah muka bumi ini dengan corak Islam ialah dengan cara berdakwah dan menegakkan kekuasaan serta kemampuan yang dapat mengujudkan suasana dan keadaan Islam yang dikehendaki oleh Allah SWT .
Tugas dan tanggungjawab yang diterangkan di atas tidak mungkin dilakukan oleh seorang Islam secara perseorangan , walau bagaimana kuatnya sekalipun , ia memerlukan satu jamaah Islam , hal ini amat penting sehinggakan Rasulullah SAW bersabda :
مَنْ خَرَجَ مِنَ الْجَمَاعَةِ قِيْدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِيْقَةَ الْإِسْلاَمِ مِنْ عُنُقِهِ إِلاَّ أَنْ يَرْجَعَ وَمَنْ دَعَا بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ فَهُوَ مِنْ جَثَاءِ جَهَنَّمَ , قَالُوْا : يَا رَسُوْلَ اللهِ وَإِنْ صَامَ وَإِنْ صَلَّى قَالَ : وَإِنْ صَامَ وَإِنْ صَلَّى وَزَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ فَادْعُوْا الْمُسْلِمِيْنَ بِأَسْمَائِهِمْ بِمَا سَمَّاهُمْ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ الْمُسْلِمِيْنَ الُمُؤْمِنِيْنَ عِبَادَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ . (رواه أحمد( .
“Barangsiapa yang keluar daripada jamaah Islam,daripada golongan Islam walaupun sekadar sejengkal, seolah –olah dia memutuskan ikatan Islam daripada tengkoknya kecuali dia kembali .Siapa yang menyeru kepada seruan jahiliyah maka dia adalah daripada bahan bakar api jahannam . Lalu sahabat bertanya :”Wahai Rasulullah ! Bagaimanakah kalau sekiranya seseorang itu bersolat dan berpuasa “.Rasulullah SAW menjawab :”Sekalipun dia bersolat dan berpuasa dan sekalipun dia yakin bahawa dirinya muslim dan kamu serulah orang – orang Islam dengan nama – nama mereka yang Allah telah namakan kepada mereka yang muslim dan beriman sebagai hamba-hamba Allah “. (Hadis riwayat : Ahmad) .
Ini menunjukkan kepada kita betapa besarnya tanggungjawab melibatkan diri dalam jamaah Islam .Berhubung dengan jammah Islam Allah SWT mensifatkannya dalam dua tempat :
Pertama : Dalam surah Al – Maaidah ayat 54 – 56 )yang bermaksud :
54.Wahai orang-orang yang beriman! sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya.
55. Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah).
56. dan sesiapa yang menjadikan Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia), kerana sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada agama) Allah, itulah yang tetap menang.
Kedua : Dalam Surah Al-Mujadilah ayat 22 yang bermaksud :
Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadanya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya.
merekalah penyokong-penyokong (ugama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (ugama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya.
Dalam dua tempat ini ayat 54-56 surah Al-Maaidah dan ayat 22 surah Al –Mujadilah Allah SWT menerangkan kepada kita betapa perlunya jamaah Islam itu .Dan hendaklah diadakan , walaupun menghadapi tekanan dan cabaran dari pihak –pihak yang tidak suka kepada Islam . Di dalam hadis ini kalau pimpinan Islam dan jamaah Islam tidak wujud,maka umat Islam hendaklah melakukan langkah –langkah seperti berikut :
a.Tinggalkan golongan yang bukan jamaah Islam.
b.Tinggal bersendirian walaupun susuh dan sulit sekalipun .

Penjelasan :
a.Tinggalkan golongan yang bukan jamaah Islam.
Jika tidak ada jamaah Islam untuk dimasuki , maka dilarang untuk menyertai kumpulan yang tidak berteraskan Islam , kerana kumpulan itu akan membawa kesesatan dan kerugian , sebagai contoh kita akan menyesal kemudian hari , kerana berkawan dengan orang yang jahat ,seperti dikisahkan oleh Allah di dalam firmanNya yang bermaksud :
27. dan (ingatkanlah) perihal hari orang-orang yang zalim menggigit kedua-dua tangannya (marahkan dirinya sendiri) sambil berkata: "Alangkah baiknya kalau Aku (di dunia dahulu) mengambil jalan yang benar bersama-sama Rasul?
28. "Wahai celakanya aku, alangkah baiknya kalau Aku tidak mengambil si dia itu menjadi sahabat karib!
29. "Sesungguhnya Dia telah menyesatkan daku dari jalan peringatan (Al-Quran) setelah ia disampaikan kepadaKu. dan adalah Syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia (yang menjadikan Dia sahabat karibnya)". (Al-Firqaan : 27 -29).
Langkah yang paling baik hendaklah tinggalkan kumpulan yang bukan jamaah Islam itu
b.Tinggal bersendirian walaupun susah dan sulit sekalipun
“Nabi SAW bersabda :Tinggalkanlah semua golongan itu dan menyendirilah.Walapun engkau terpaksa menggigit batang pokok sehingga mati dalam keadaan demikian itu “
Umat Islam dikehendaki tinggal bersendirian , jangan sekali –kali menghampiri jamaah yang bukan jamaah Islam ,walaupun tinggal bersendirian itu akan menemui kesusuhan seperti makanan ,pakaian , tempat tinggal dan lain – lain kemudahan , kerana ia merupakan suruhan rasul yang patut dituruti , jika ada peluang mengumpulkan orang maka cuba tubuhkan jamaah Islam , untuk menjamin kehidupan yang baik dan selesa .

Pengajaran Hadis .
1.Umat Islam akan menghadapi beberapa pertukaran antara kebaikan dan kejahatan ,sebagai contoh dahulunya di dalam kejahilan , kemudian bertukar menjadi Islam.
2. Umat Islam hendaklah berhati –hati di dalam menjalani kehidupan , kerana mereka akan menghadapi ancaman daripada musuh-musuh Islam seperti golongan anti hadis (tidak pakai sunnah) yang mengajak ke arah kebinasaan dari segi akidah dan ibadah .
3. Umat Islam perlu berpegang teguh dengan jamaah Islam , yang mana dapat memimpin kea rah kesejahteraan dan menyelamatkan diri dari siksaan Allah .
4. Jika pimpinan dan jamaah Islam tidak ada, maka dilarang menyertai mana-mana kumpulan yang bukan jamaah Islam.
5. Umat Islam dikehendaki tinggal berasingan , jauh dari kumpulan yang menyesatkan , walaupun terpksa makan daun – daun dan batang – batang pokok sehingga menemui ajal



عَنْ أَبِيْ سَعِيْدِ الْخّدْرِيْ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :إِذَا خَرَجَ ثَلاَثَةٌ فِيْ سَفَرٍ فَلْيُؤَمَّرُوْا أَحَدَهُمْ .
Terjemahan Hadis
Daripada Abu Said r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda :Apabila tiga (orang Islam) keluar dalam satu perjalanan maka hendaklah mereka melantik seorang dari mereka menjadi ketua “.(Hadis riwayat : Abu Daud) . 

Keterangan mengenai Perawi Hadis
Abu Said adalah seorang sahabat yang banyak menghafaz , dan banyak illmu , adalah orang yang terkenal di kalangan Ansar , fikiran yang pintar dan bijaksana . Hadis yang diriwayatkannya kira – kira sebanyak seribu lebih .
Nilai Hadis
Hadis ini penting untuk diamalkan di dalam masyarakat , melantik imam adalah tugas yang wajib bagi rakyat , supaya mereka mendapat panduan dan ada orang bertanggungjawab mentadbirkan mereka .

Keterangan Hadis secara terperinci

(i)Pengertian Imam (pemimpin).
Imam (pemimpin ) ialah ketua kepada sesuatu kumpulan , yang bertanggungjawab di dalam memandu arah kepada kumpuannya .ia mencakupi semua bidang , seperti suami ketau sebuah rumah tangga , Penghulu bagi , mukim dan sebagai nya .Setaiap yang kena pimpin hendaklah taat kepada orang memimpinnya , selagi ketua (pemimpin ) itu
tidak melakukan maksiat kepada Allah atau menyuruh kepada berbuat maksiat kepada Allah SWT .
Di dalam Al-Quran banyak perkataan Imam (pemimpin) disebut di dalamnya seperti ayat 124 Surah al-Baqarah yang bermaksud:
Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim."
Dan ayat 73 Surah Al-Inbiyaa’ yang bermaksud:
73. dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, yang memimpin (manusia ke jalan yang benar) dengan perintah kami, dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan, dan mendirikan sembahyang, serta memberi zakat; dan mereka pula sentiasa beribadat kepada kami
Dan juga ayat 74 Surah al-Fuqan yang bermaksud :
Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.
(ii) Pendapat ulamak mengenai kewajipan melantik imam(pemimpin) .
Telah menjadi ijma’ ulama Islam bahawa wajib mendirikan pmerintahan Islam dan menjalan syariat Islam , maka pemerintahan Islam tidak akan berjalan tanpa adanya ketua (imam ) yang memimpin.Berikut beberapa pendapat ulamak-ulamak mengenai kewajipan melantik Imam (pemimpin ) di dalam sesebuah jamaah :
(a) Iman al-Jurjani berkata :
إِنَّ نَصْبَ الإِمَامِ مِنْ أَتَمِّ مَصَالِحِ الْمُسْلِمِيْنَ وَأَعْظَمِ مَقَاصِدِ الدِّيْنِ .
Sesungguhnya perlantikan Imam (pemimpin) itu adalah sebahagian dari maslahat – maslahat kaum muslimin yang paling sempurna dan sebesar –besar matlamat agama .
(b) Imam al-Ghazali berkata :
إِعْلَمْ أَنَّ الشَّرِيْعَةَ أَصْلٌ وَالْمُلْكَ حَارِسٌ وَمَالاَ أَصْلَ لَهُ فَمَهْدُوْمٌ وَمَالاَ حَارِسَ لَهُ فَضَائِعٌ .
“Ketahuilah bahawa syariat itu adalah dasar dan pemerintahan itu adalah pengawalnya .Sesuatu yang tiada dasar akan runtuh dan sesuatu yang tiada pengawalnya akan sia – sia .
(c)Al-Imam syikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata :
يَجِبُ أَنْ يُعْرَفَ أَنَّ وِلاَيَةَ أَمْرِ النَّاشِ مِنْ أَعْظَمِ وَاجِبَاتِ الدِّيْنِ بَلْ لاَ قِيَامَةَ لِلْدِيْنِ إِلاَّ بِهَا .
Wajiblah diketahui bahawa pimpinan urusan manusia itu adalah di antara kewajipan agama yang terbesar, bahkan agama tidak boleh tegak kecuali dengan adanya pemerintahan /pimpinan .
(d) Al- Mawardi berkata :
عَقْدُ الْإِمَامَةِ لِمَنْ يَقُوْمُ بِهَا فِي الْأُمَّةِ وَاجِبٌ بَالْإِجْمَاعِ .
Melantik imam (pemimpin) bagi orang yang akan menegakkan pemerintahan itu di kalangan umat Islam adalah wajib secara ijma’ .

(e)Kata Ibnu Kahldun :
إِنَّ نَصْبَ الْإِمَامِ وَاجِبٌ قَدْ عُرِفَ وُجُوْبَهُ فِي الشَّرْعِ بِإِجْمَاعِ الصَّحَابَةِ والتَّابِعِيْنَ لِأَنَّ أَصْحَابَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَي الله عِنْدَ وَفَاتِهِ بَادِرُوْا إِلَى بَيْعَةِ أَبِىْ بَكْرٍ رَضِي اللهُ عَنْهُ وَإِلَى تَسْلِيْمِ النَظّرِ إَِلَيْهِ فِى أُمُوْرِهِمْ وَكَذَا كُلِّ عَصْرٍ مِنْ بَعْدَ ذَلِكَ وَلَمْ يُتْرِكَ النَّاسُ فَوْضَي فِيْ عَصْرِ مِنَ الْأَعْصَارِ وَاسْتَقَرَّ ذَلِكَ إِجْمَاعًا دَالاً عَلِى نَصْبِ الْإِمَامِ .
Sesungguhnya perlantikan imam ( pemimpin) itu adalah wajib .Kewajipan ini sesungguhnya dapat diketahui dalam syarak dengan ijma’ sahabat dan tabi’in r.a kerana sahabat –sahabat Rasulullah SAW di kala beliau wafat segera membai’ahkan Abu Bakar (sebagai khalifah) dan menyerahkan urusan mereka kepada kebijaksanaannya .Dan demikian (yang berlaku ) pada tiap – tiap zaman sesudah itu .Manusia tidak dibiarkan dalam keadaan kacau – bilau pada satu –satu masa , maka tetaplah yang demikian itu menjadi ijma’ yang menunjukkan wajibnya melantik imam (pemimpin) .
(iii)Tugas Imam(pemimpin) .
Apabila imam (pemimpin ) itu dilantik maka ia perlu melaksanakan tanggungjawab terhadap mereka yang ia pimpin , sebagai contoh imam bagi sebuah negara bertanggung jawab seperti berikut :
(a)Mengislahkan masyarakat melalui guna tenaga yang layak .
Imam (pemimpin) hendaklah mengislahkan masyarakat , dengan melantik penolong-penolomgnya mereka yang benar –benar layak , supaya tugas yang diberikan kepada mereka dapat dijalankan dengan sebaik-baiknya , dan tidak membazirkan tenaga dan wang .
(b)Menegakkan kebenaran Islam.
Imam (pemimpin) berkewajipan menegekkan kebenaran Islam , dalam hal ini sekalipun kebenaran itu boleh menggugat jawatannya .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
(Nabi-nabi Yang telah lalu itu) ialah orang-orang Yang menyampaikan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa pun melainkan kepada Allah. dan cukuplah Allah menjadi penghitung (segala Yang dilakukan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka). (al –Ahzab :39)
(c)Memelihara karamatul Insan (Nilai kemusiaan ) .
Imam (Pemimpin) hendaklah memerlihara nilai kemanusiaan dengan menjauhkan dirinya daripada melakukan sesuatu yang bertentangan dengan akhlak Islam dan peradapan timur .Meletakkan kepentingan negara dan rakyat lebih utama dari kepentingan peribadi .
(d)Memakmurkan bumi Allah SWT :

Memakmurkan bumi Allah SWT dalam koneks pertumbuhan, perkembangan ekonomi dan pembangunan negara adalah merupakan perkara yang semesti diambil berat .Segala urusan yang bersangkutan dengan ekonomi dan pembangunan negara hendaklah ditimbang dari segi keperluan dan kemanfaatan umat .Pengagihan kekayaan negara hendaklah dipastikan supaya dapat dirasai bersama oleh seluruh rakyat .Mempastikan tidak ada jurang perbezaan yang luas (jauh) di kalangan rakyat , memastikan wujudnya perindustrian ,perdagangan dan urusniaga .
(e)Menjalankan urusan Amar makruf dan Nahi munkar .
Adalah menjadi tanggungjawab imam (pemimpin) mengarah kepada melakukan amar makruf dan nahi munkar demi untuk mengujudkan negera yang sejahtera .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
Dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, yang memimpin (manusia ke jalan yang benar) dengan perintah kami, dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan, dan mendirikan sembahyang, serta memberi zakat; dan mereka pula sentiasa beribadat kepada kami. (Al-Anbiyaa’ :73)
Dan Firman Allah SWT yang bermaksud :
Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan. (Al-Hajj :41)
Pengajaran Hadis .
1. Di dalam sesuatu jemaah maka wajib melantik imam (pemimpin) untuk mengurus atau memandu jemaah tersebut .
2. Makmum (pengikut ) perlu taat kepada perintah imam (pemimpin) selagi dia tidak menyuruh kepada berbuat maksiat kepada Allah SWT .
3. Ketaatan kepada imam (pemimpin) akan terbatal apabila di dapati imam (pemimpin) itu menderhaka kepada Allah SWT.



Hadis Keempat 

PEMERINTAH YANG DIKASIHI RAKYAT

عَنْ عَوْفْ بِنْ مَالِك رضي الله عنه قَالَ : أن رَسُوْلَ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :خِيَارُ أَئِمَّتِكُمُ الَّذِيْنَ تُحِبُّوْنَهُمْ و َيُحِبُّوْنَكُمْ وَيُصَلِّوْنَ عَلَيْكُمْ وَتُصَلُّوْنَ عَلَيْهِمْ , وَشِرَارُ أَئِمَّتِكُمُ الَّذِيْنَ تُبْغِضُوْنَهُمْ وَيُبْغِضُوْنَكُمْ وَتَلْعَنُوْنَهُمْ وَيَلَعَنُوْنَكُمْ .قِيْلَ : يَا رَسُوْلَ اللهِ أَفَلاَ نُنَابِذْهُمْ بِالسَّيْفِ ؟فًقَالَ : لاَ مَا قَامُوْا فِيْكُمُ الصَّلاَةَ , وَإِذَا رَأَيْتُمْ مِنْ وِلاَتِكُمْ شَيْئًا تَكْرَهًوْنَهُ فَأَكْرَهُوْا عَمَلَهُ وَلاَ تَنْزَعُوْا يَدًا مِنْ طَاعَةٍ .
( رواه مسلم , الداريمي , احمد ) 
 
Terjemahan Hadis .
Daripada Auf bin Malik r.a berkata :Bahawasa Rasulullah SAW bersabda:” Pemerintah – pemerintah kamu yang terbaik ialah yang kamu mengasihi mereka dan mereka mengasihi kamu , mereka berdoa untuk kamu dan kamu berdoa untuk mereka .Dan Pemerintah –pemerintah kamu yang paling jahat ialah pemerintah –pemerintah yang kamu membenci mereka dan mereka membenci kamu , kamu mengutuk mereka dan mereka mengutuk kamu .Rasulullah SAW ditanya : Ya Rasulullah ! Bolehkah kami memecat dan memerangi mereka dengan pedang ? Rasulullah SAW bersabda : “ Tidak ! selama mereka mendirikan solat di antara kamu .  Dan apabila kamu melihat sesuatu yang kamu tidak menyukainya dari pemerintah –pemerintah kamu , maka hendaklah kamu membenci amalannya dan jangan kamu menderhaka .” (Hadis Sahih )

Keterangan mengenai perawai Hadis.
Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim , Al-Darimi dan Ahmad dari Auf bin Malik seorang sahabat Rasulullah 
Nilai Hadis.
Hadis ini adalah sangat tinggi nilainya kerana memberi keterangan tentang tanggungjawab rakyat terhadap pemerintah , hendaklah ditaati dan dipatuhi sebagai pemerintah , jika masih mendirikan solat .Tidak boleh dipecat atau menderhakakan kepadanya.
Kupasan Hadis secara terperinci .
1.Ciri –ciri pemerintah yang baik.
Pemerintah atau orang yang bertanggungjawab dalam mana-mana kedudukan dianggap sebagai contoh kepada rakyat , oleh itu ia hendaklah mempunyai sifat –sifat (akhlak) yang berikut supaya menjadi pemerintah yang baik :
a.Mengasihi rakyat dengan kasih sayang - dengan bersihnya hati dari perasaan hasad dengki , kebencian , iri hati,dan punca-punca yang boleh mendatangkan permusuhan dan pertengkaran .

b.Mempunyai sifat lemah lembut , mudah berurusan .dan dapat menarik rakyat kasih kepadanya , jauh dari kekasaran firman Allah SWT yang bermaksud:
Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), Engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila Engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
(Ali Imran : 159 )

c. Berani dan bermaruah dan tidak penakut atau membuta tuli
d. Bersifat benar .
Sifat benar pemerintah akan dapat meningkatakan kepercayaan rakyat terhadapnya.
e.Tawadhu’ dan tidak meninggi diri ke atas rakyat .
Dengan sifat ini akan menghimpunkan hati-hati rakyat di sekelilingnya .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
Dan hendaklah Engkau merendah diri kepada pengikut-pengikutmu dari orang-orang yang beriman. (Asy – syu’raa’ : 215 )

f.,Kemaafan dan dapat menahan kemarahan . 
Adalah pemerintah perlu sangat mempunyai sifat ini , kerana ia mudah terdedah kepada sikap yang bermacam –macam dan masalah yang berbagai – bagai .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik; (Ali Imran : 134 )
Dan lain sifat –sifat mahmudah yang perlu ada pada seoramg pemerintah , supaya ia dikasihi rakyat .

2.Ciri-ciri pemerintah yang zalim (jahat)
Pemerintah yang zalim adalah dimurkai Allah kerana mempunyai sifat –sifat berikut :
a. Tidak mengasihi rakyat , dan rakyat benci kepadanya .
b. Berlaku kutuk mengukutuk di antaranya dengan rakyat .
c. Menindas rakyat dengan kezaliman .
d.Tidak ada tolak ansur dengan rakyat ( Kuku besi ) .
e.Tidak mahu mendengar pemintaan rakyat dan juga nasihat dan teguran dari rakyat .

3.Pendapat ulamak mengenai cara bermuamalah dengan pemerintah yang zalim 
1.Pendapat Abu Jaafar At-Thawi :
“kita tidak memandang adanya kebolehan untuk memberontak imam-imam dan Wulatul Umur sekalipun mereka itu zalim dan kita tidak mendoakan perkara yang buruk buat mereka. Kita tidak mencabut tangan ketaatan kepada mereka dan kita pun memandang ketaatan kepada mereka merupakan bahagian dari ketaatan kepada Allah, selama mereka tidak memerintahkan kepada kemaksiatan. Kita juga mendoakan kepada mereka.” 
(Syarah Aqidah Thahawiyyah 368)
2.Pendapat Imam Al-Barbahari :
“Ketahuilah, bahwa kezaliman sultan tidak mengurangi sedikitpun kewajiban yang diwajibkan oleh Allah melalui lisan Rasul-Nya (yakni untuk taat kepada sultan), kezhaliman dia (sultan) atas dirinya dan ketaatan serta kebaikanmu bersamanya,adalah sempurna isnya Allah, yakni ketaatan kau berjama’ah, shalat Jum’at dan jihad bersamanya, dan bergabunglah bersamanya dalam setiap amalan ketaatan. Bila kamu melihat seseorang mendoakan kecelakaan buat sultan ketahuilah bahwa dia pelaku bid’ah. Dan bila kamu mendengarkan seseorang mendoakan kebaikan buatnya, ketahuilah bahwa dia itu Ahlus Sunnah, insya Allah.” (Syarhus Sunnah 51)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan